JOINTSYSTEM

Rusza Polski Bon Turystyczny

Zgodnie z zapowiedziami, już od początku sierpnia pierwsi Goście będą mogli zacząć realizować płatności za usługi turystyczne (w tym noclegi w hotelach i innych obiektach noclegowych) za pomocą bonu turystycznego. Poniżej przypominamy kilka najważnieszych informacji na temat bonów, opisujemy kroku po kroku co musisz zrobić, aby przyjmowac gości z bonem w swoim obiekcie i publikujemy listę sprawdzonych źródeł, gdybyś potrzebował bardziej szczegółowych informacji.

Czy każdy obiekt będzie mógł przyjmować bony?

Wbrew licznym nieprawdziwym informacjom, które krążyły i krążą w sieci, płatności za pomoca bonu tyrystycznego będą mogły przjmować zarówno hotele jak i inne obiekty noclegowe, w tym także apartamenty, domki, kwatery czy obiekty agroturystyczne. Ważne, by spełniły kilka kluczowych warunków, które zostały opisane w Ustawie o Bonie Turystycznym.

Jesli chcesz, żeby Twój obiekt znalazł się na liście, przede wszystkim sprawdź, czy jest wpisany do odpowiedniej ewidencji:

  • hotele, motele, pensjonaty, schroniska, domy wycieczkowe, kempingi - ewidencja obiektów hotelarskich prowadzona przez urząd marszałkowski w Twoim województwie;
  • pola biwakowe - ewidencja pól biwakowych prowadzona przez urzędy miast / gmin;
  • inne obiekty, świadczące usługi hotelarskie (czyli np. apartamenty, domki, wille, kwatery, agroturystyka, ...) - ewidencja / rejestr innych obiektów noclegowych / świadczących usługi hotelarskie prowadzona przez urzędy miast / gmin;

Jeśli Twój obiekt nie jest zarejestrowany w odpowiedniej ewidencji, a chciałbyś w nim przyjmować płatności z bonu turystycznego, koniecznie złóż wniosek o dopisanie do ewidencji we właściwym urzędzie!

Czas start: zarajestruj się!

Goście będą wyszukiwać obiekty, w których mogą zrealizować swój bon poprzez strony Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), ale zarejestrować obiekt trzeba za pośrednictwem PUE ZUS (Portalu Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych).

Przy rejestracji będziesz musiał podać następujące informacje:

  1. imię i nazwisko, nazwę lub firmę;
  2. adres zamieszkania (osoby fizyczne) lub adres siedziby (osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną) lub adres wykonywania działalności (gdy miejsce realizacji usług hotelarskich jest inne niż adres zamieszkania lub siedziby);
  3. numer NIP (osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadającej osobowości prawnej) lub numer PESEL (osoby fizyczne niewykonujące działalności gospodarczej), a w przypadku jego braku – rodzaj, numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  4. informację o wpisie do: właściwej ewidencji, o której mowa w art. 38 ust. 1–3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych lub właściwego rejestru, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych;
  5. numer wpisu do KRS albo informację o wpisie do CEIDG – jeżeli przedsiębiorca turystyczny lub organizacja pożytku publicznego podlega obowiązkowi wpisu do tego rejestru lub ewidencji;
  6. informację o oferowaniu usług hotelarskich lub imprez turystycznych;
  7. numer rachunku bankowego prowadzonego w Rzeczypospolitej Polskiej w PLN, przyporządkowany do wykonywanej działalności;
  8. adres poczty elektronicznej przyporządkowany do wykonywanej działalności;
  9. numer telefonu przyporządkowany do wykonywanej działalności;
  10. imię i nazwisko osoby dokonującej rejestracji, upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego.

Co musisz zrobić:

  1. Zalogować się w PUE ZUS, a jesli jeszcze nie masz tam konta, to koniecznie je zarejestrować.
  2. Zarejestrować swój obiekt turystyczny na platformie ZUS. Szczegółowe instrukcje rejestracji, krok po kroku znajdziesz w tej instrukcji.
  3. Po zakończonej sukcesem rejestracji możesz dodać kolejne osoby do konta swojego obiektu: menadżerów (będą mieć uprawnienia m.in. do zarządzania użytkownikami czy zmiany danych obiektu) oraz recepcjonistów (to oni będą zajmować się obsługą kodów płatności za usługi w ramach bonu turystycznego).
    Ważne!
    Każdy menadżer czy recepcjonista, który ma obsługiwać bony w obiekcie, musi mieć swoje konto na PUE ZUS.

Jak przyjąć płatność w formie bonu turystycznego?

Płatność bonem będziesz przyjmować za pomocą aplikacji dla recepcjonisty. Klient poda Ci kod obsługi płatności, który dostał e-mailem (może go też sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS), a następnie kod, którym potwierdzi płatność (otrzyma go SMSem w momencie transakcji).

Ważne!

Wykorzystaj tę szansę dobrze

Jeśli chcesz najlepiej wykorzystać szansę, jaką branży hotelarskiej daje bon turystyczny, zadbaj o kilka szczegółów, dzięki którym Goście zdecydują się wykorzystać tę kwotę właśnie w Twoim obiekcie. Oto kilka praktycznych porad od naszych marketingowców:

  1. Poinformuj potencjalnego Gościa o tym, że Twój obiekt przyjmuje bony. Najlepiej zrób to już na wstępie, przy pierwszym kontakcie z obiektem. Jak? Wykorzystaj np. wpis na stronie głównej obiektu, pop up z przekierowaniem do podstrony dedykowanej ofercie dla Gośćmi z bonem, przypięty post na Facebooku, relację na Instagramie, specjalne zdjęcie / grafikę do OTA
  2. Zachęć Gości z bonem do rezerwacji bezpośredniej. Gość może zapłacić bonem także za rezerwacje z Bookingu, ale jeśli dobrze i przejrzyście wytłumaczysz mu proces płatności przy rezerwacji bezpośredniej, zyskasz podwójnie.
  3. Pamiętaj, żeby maksymalnie uprościć Gościowi dokonanie tej rezerwacji! Przygotuj prostą instrukcję dla Gości. Opublikuj ją na stronie, w social mediach, wysyłaj w bezpośredniej korespondencji. Przygotuj personel i daj mu odpowiednie uprawnienia, żeby szybko weryfikować płatności. Zadbaj o odpowiednie oferty w Twoim booking engine.
  4.  Zadbaj o wiarygodnośc firmy i obiektu. Niestety... zgodnie z ostatnimi informacjami, na liście podmiotów, które będą mogły przyjmowac płatności bonami będie można wyszukać Cię nie po nazwie obiektu, ale po nazwie firmy. Jeśli w Twoim przypadku nie są one takie same, poinformuj Gościa wyraźnie, jak może Cię odnaleźć na liście POT, żeby zweryfikować, czy może u Ciebie zapłacić bonem.

Chcesz wiedzieć więcej?

Oto sprawdzone, wiarygodne źródła informacji na temat Polskiego Bonu Turystycznego:

  1. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o Polskim Bonie Turystycznym - tekst ustawy.
  2. Informacje dla przedsiębiorców turystycznychi organizacji pożytku publicznego na stronie ZUS.
  3. Oficjalna strona Polskiego Bonu Turystycznego - bonturystyczny.polska.travel

JOINTSYSTEM to agencja doradczo-marketingowa dla branży hotelarskiej. Oferujemy kompleksowe wsparcie dla już działających i nowo powstających obiektów. Od analizy rynku poprzez opracowanie polityki cenowej, strategii marketingowej, dobór i konfigurację narzędzi aż po przeszkolenie kadry. Od projektu identyfikacji wizualnej przez stworzenie strony internetowej po kampanie reklamowe i social media. Zapewniamy swoim klientom sprawdzone oprogramowanie hotelowe wraz z kompleksową konfiguracją. Zobacz, co możemy zrobić dla Twojego obiektu.

JOINTSYSTEM - doradztwo i marketing dla hoteli i pensjonatów

JOINTSYSTEM - doradztwo i marketing dla hoteli i pensjonatów

Zwiększamy zyski obiektów noclegowych. Kompleksowo. Co możemy dla Ciebie zrobić?

Blog hotelarski

Blog hotelarski

Wskazówki dla właścicieli i managerów obiektów noclegowych. Bądź na bieżąco.

Stać Cię na własnego menadżera

Stać Cię na własnego menadżera

Reaguj na zmiany, zwiększaj przychody - zleć zarządzanie sprzedażą w Twoim obiekcie zewnętrznej agencji i podnieś rentowność swojego biznesu. Sprawdź ofertę.

Trwa ładowanie strony prosimy czekać...